Educational Activities to Develop Student Experience at the STEI Hamfara Islamic Economic Boarding Campus in Yogyakarta
Abstract
Kampus ekonomi Islam berpesantren STEI Hamfara Yogyakarta memiliki system pendidikan yang unik, dimana program – program kegiatan pendidikan berbasis perkuliahan akademis, kepesantrenan dan kemahasiswaan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengidentifikasi kegiatan – kegiatan pendidikan pembentuk customer experience mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif, dengan sampel dari seluruh mahasiswa peserta training pesantren wisuda menggunakan instrument kuesioner. Hasil kajian ini menyimpulkan bahwa kegiatan pendidikan yang paling memberi pengalaman bagi mahasiswa dari dimensi think adalah perkuliahan dan dirosah; dari dimensi act adalah kegiatan Ormawa dan KKN; dari dimensi sense adalah a-MELT dan KKN; dari dimensi feel skripsi dan KKN; dan dari dimensi relate adalah a-MELT dan Ormawa. Adapun secara keseluruhan program kegiatan pendidikan yang paling menyumbang customer experience bagi mahasiswa selama menjalani seluruh proses dan tahapan pendidikan di STEI Hamfara Yogyakarta adalah a-MELT, Ormawa dan KKN. STEI Hamfara perlu melakukan pengembangan kekhasan khususnya pada ketiga program kegiatan (a-MELT, Ormawa dan KKN) yang paling bernilai dalam memberikan experience bagi mahasiswa. Hal itu agar alumni yang terpuaskan bisa menyampaikan word of mouth tentang kekhasan dan keunikan dari program unggulan.
The STEI Hamfara Islamic economic boarding campus in Yogyakarta has a unique education system, where educational activity programs are based on academic lectures, Islamic boarding schools and student affairs. The aim of this study is to identify educational activities that shape student customer experience. This research is descriptive research with a quantitative approach, with a sample of all students participating in Islamic boarding school graduation training using a questionnaire instrument. The results of this study conclude that the educational activities that provide the most experience for students from the thinking dimension are lectures and lectures; from the act dimension are Ormawa and KKN activities; from the sense dimension are a-MELT and KKN; from the feel dimensions of the thesis and KKN; and from the relate dimension are a-MELT and Ormawa. Overall, the educational activity programs that contribute the most to customer experience for students during all educational processes and stages at STEI Hamfara Yogyakarta are a-MELT, Ormawa and KKN. STEI Hamfara needs to develop its uniqueness, especially in the three activity programs (a-MELT, Ormawa and KKN) which are most valuable in providing experience for students. This is so that satisfied alumni can convey word of mouth about the uniqueness and uniqueness of the superior program.